Hoe kan je het best beginnen met fitness?

november 06, 2019

Je hebt jezelf voorgenomen om te beginnen met fitness. Goed zo, de eerste stap is gezet. Maar je bent er nog niet, want heb je er al over nagedacht hoe je gaat beginnen met fitness? Je lichaam is een bijzonder iets. Overbelasting en verkeerde technieken kunnen ervoor zorgen dat je ondanks de beste bedoelingen toch meer schade aanricht dan je in eerste instantie doorhebt. Bovendien is fitness lang niet zo effectief als je niet genoeg rust en de juiste voeding nuttigt. In ons blog van vandaag geven we je een paar tips om je optimaal voor te bereiden op het beginnen met fitness.

Wat wil je bereiken?

Voordat je begint met fitnessen is het goed om na te denken over je doel. Wat wil je bereiken door te fitnessen? Wil je spiermassa kweken, wil je afslanken of wil je gewoon fit blijven en graag actief zijn? Ook is het belangrijk om je huidige situatie in kaart te brengen. Je gaat beginnen met fitnessen, maar wat heb je hiervoor nog gedaan om fit te blijven? Als je een redelijk basisniveau hebt kun je meer hebben dan iemand die al jaren niet meer actief is geweest. Bouw het daarom ook langzaam op. Jezelf uitdagen en jezelf pijn doen om je doel te bereiken is niet per definitie slecht, maar je moet wel verantwoord met je lichaam omgaan. Begin je te fanatiek, of weet je niet goed wat je aan het doen bent? Dan kan je jouw lichaam mogelijk beschadigen, waardoor het juist lastiger wordt om je doel te bereiken.

Bouw het langzaam op

Begin de eerste week van je fitnessprogramma rustig aan. Resultaat op de korte termijn lijkt leuk en voelt misschien erg belonend, maar het is zelden de beste optie. Bouw je trainingsintensiteit langzaam op en vind je persoonlijke grens. Neem genoeg rust om je lichaam te laten herstellen en denk ook goed aan je voeding. Ook hierbij geldt: een rigoureuze verandering is zelden verstandig. Probeer eerst te minderen met ongezond eten, maar maak het jezelf ook niet te moeilijk. De eerste stapjes zijn altijd de moeilijkste, dus zorg ervoor dat je realistische tussendoelen zet. Na een paar weken, of enkele maanden, ga je vanzelf het resultaat merken. Vanaf dat moment wordt het pas echt leuk, maar juist dan mag je beginnen met strenger worden voor jezelf. Hoe dichter je bij je doel komt, des te harder je moet werken om het doel te bereiken. De resultaten die je in de eerste maanden boekt moet je gebruiken als motivatie om door te gaan.

Laat je helpen door een professional

Gelukkig hoef je dit traject niet alleen te doorlopen. Sterker nog, door samen te fitnessen kun je meer bereiken dan in je eentje. Jouw partner motiveert je om verder te gaan, om naar de trainingen te komen en niet te verslappen als het even tegenzit. Heb je vrienden of familieleden die dit samen met jou willen doen? Dan is dat meestal een goed idee, zeker in het begin van het programma. Heb je liever professionele hulp, van een personal trainer die precies weet wat jouw lichaam aankan en samen met jou een programma voor de lange termijn kan opstellen? Dat is natuurlijk ook een goed idee. Met de trainingen van Drive Fitness train je altijd in de zuurstofrijke buitenlucht op inspirerende locaties. Iets voor jou? Bekijk dan snel de mogelijkheden op de website.

Door Richard Kajokole

Richard is eigenaar van de eerste mobiele sportschool van Nederland, Drive Fitness. Zijn passie is mensen helpen bij het ontwikkelen van een gezonde lifestyle en hen te motiveren om in beweging te komen en hier vooral plezier in te beleven.

Contact formulier

Meld je hieronder aan zodat wij contact met je kunnen opnemen. Hierbij geven we je graag uitleg en antwoord op al je vragen.